För en tid sedan fick vi ett filmklipp från en av våra följare som visar hur S-CUT skär markduk på sekunder. Det var Mikael Borgström i Älvängen som demonstrerade hur snabbt och enkelt det är att skära markduk med en S-CUT XC-E och vi tycker att klppet är så bra att vi vill dela med oss av det.

Bild på en gul S-CUT XC-E, den modell som Mikael använde för att skära markduk i filmklippet. Vi ringde upp Mikael och lät honom berätta om varför han tycker att S-CUT är bättre att använda än en vanlig kniv. Egentligen talar filmklippet för sig själv, det tog bara ett fåtal sekunder att skära 12 meter markduk. Vi ville ändå höra vad Mikael hade att säga utöver det enkla och smidiga med att använda en S-CUT.

– Materialet i sig gör knivar slöa väldigt fort och när kniven är slö kasseras den och man köper en ny. En S-CUT med utbytbart blad har större livslängd. Man skär nära marken och med en S-CUT riskerar man inte att skära i underlaget på samma sätt som med en kniv.

Att undvika att skära i underlaget är med andra ord ytterligare en faktor som talar för S-CUT.

Mikael poängterar dessutom säkerheten, trots S-CUT:s extrema skäregenskaper är det i princip ingen risk att skära sig själv med den (om du inte aktivt stoppar in fingrarna i skärgapet). Med en vanlig kniv, som förutom att ha sämre skäregenskaper, är bladet exponerat på ett sätt som gör risken att skära sig större.

Vi vill fylla på med att med S-CUT XC-E med utbytbart blad har lång livslängd. Varje skärblad har sex nya effektiva skärytor och vi ser ett inköp som en investering som på sikt sparar pengar. Dessutom är det mycket roligare att jobba med effektiva verktyg till hands.

Text: Marie Sjödin, MaMedia

Se Mikaels filmklipp här

Köp din S-CUT online

S-CUT är ett effektivt skärverktyg som i de flesta fall ersätter saxar och knivar. Köp din egen i vår webbshop.

S-CUT XC-E All round-modell med möjlighet att skära i tjockare material. Finns i fyra fräscha färger. För övrigt den modell som demonstreras i filmen.

S-CUT QE Budgetmodell för all round-användning med samma fina skäregenskaper som de dyrare modellerna. Avsedd för dig som behöver ett effektivt skärverktyg då och då.