Bild som visar Dakarrallyts ansvarige läkare, Nicolas Fraimont. Han står framför en helikopter och bär en räddningsväska med en S-CUT i hölster.

Dakarrallyts ansvarige läkare, Nicolas Fraimont, använder sedan många år S-CUT i sin profession. För att alltid ha den lätt tillgänglig bär han den i ett hölster på utsidan av första-hjälpen-väskan.

S-CUT i Dakarrallyt! Ja, det är faktiskt sant. Till vår stora glädje kom det ett mms med bilder från sjukvårdsteamet i Dakarrallyt. Bilderna visar att i den helikopterburna räddningsenhetens utrustning ingår S-CUT. Vi är givetvis mäkta stolta över att vårt effektiva skärverktyg nu även är med och bidrar till säkerheten i världens tuffaste rallytävling!

Självklart är det stort för oss att S-CUT är med och gör sin tjänst i detta tuffa rally. Vi vet sedan tidigare att olyckor inträffat i tävlingen och då är det av yttersta vikt att räddningsteamet har en väl fungerande utrustning. Vi vet också att vid svåra trauman där liv står på spel är den tid det tar att sätta in livräddande åtgärder avgörande. Med S-CUT kan den tiden förkortas avsevärt; det handlar om att snabbt kunna kapa bilbälten samt att få av kläder och skyddsutrustning för att på kortast möjliga tid sätta in hjärt-lung-räddning och andra livsuppehållande åtgärder.

Tester har visat att med en S-CUT kan den tiden kortas med upp till en och en halv minut jämfört med hur lång tid det tar med en sax. När det handlar om trauman som hjärtstopp är en och en halv minut väldigt lång tid och där kan således S-CUT innebära skillnad mellan liv och död.

Bilden visar hur en deltagare som kraschat får första hjälpen av Dakarrallyts räddningsteam.

I Dakarrallyt inträffar varje år ett antal olyckor, en del riktigt allvarliga, vilket ställer stora krav på räddningsteamen och deras utrustning.

Nytt namn och nya kontinenter

Dakarrallyt hette förr Paris-Dakar-rallyt då det från början gick mellan Paris och Dakar. Det startade 1978 och är ett årligt terrängrally för bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Sträckan har varierat genom åren och på grund av oroligheter i Afrika flyttades tävlingen 2009 till Sydamerika. I år, 2020, går rallyt av stapeln i Saudiarabien och första sträckan kördes med start i Jeddah den 5 januari. Tävlingen ska köras i 12 sträckor och avslutas i närheten av Riyadh, Saudiarabiens huvudstad.

Läs mer om tävlingen>>

Källor: Wikipedia och fastbikes.se
Text: Marie Sjödin, mamedia.se

Köp din S-CUT online

S-CUT är ett effektivt skärverktyg som i de flesta fall ersätter saxar och knivar. Köp din egen i vår webbshop.

S-CUT XC-E All round-modell med möjlighet att skära i tjockare material. Finns i fyra fräscha färger. För övrigt den modell som demonstreras i filmen.

S-CUT QE Budgetmodell för all round-användning med samma fina skäregenskaper som de dyrare modellerna. Avsedd för dig som behöver ett effektivt skärverktyg då och då.