Vi är stolta över diplomet från Sjöräddningssällskapet. Vi har nyligen fått ett diplom som gör oss både stolta och glada. Det är Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Stockolm som sänt över det som tack för att vi skänkte ett antal S-CUT till stationen i samband med att prins Carl Philip invigde den i mitten av augusti.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med eldsjälar som räddar liv till sjöss. Föreningen startades 1907 och bygger på gåvor, medlemskap och ideella insatser. Runt om i landet finns räddningsbåtar med frivillig besättning, redo att rycka ut vid larm dygnet runt årets alla dagar. Enligt Sjöräddningssällskapets hemsida är de med vid 80 procent av all sjöräddning i Sverige, utan en krona i bidrag från staten.

Över 100 år av sjöräddning

Svensk sjöräddning var i början av 1900-talet så usel att den användes som internationellt skräckexempel. År 1903 blev landets förmåga till sjöräddning utdömd på en världskongress om sjöräddning i Tyskland. Sveriges kuster hade drabbats av svåra stormar som krävt många människoliv bland skeppsbrutna, läget var katastofalt. Det allvarliga läget fick fick en svensk skeppsbyggnadsingenjör vid namn Albert Isaksson, som deltog på kongressen, att bestämma sig för att få till en ändring.

Då svenska staten var tämligen kallsinnig till Alberts vision om en effektiv nationell sjöräddning samlade han privata företrädare för sjöfarten till ett möte. Mötet ägde rum den 1 juni 1907 i Stockholm och när det avslutades hade Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne bildats.

Tio år senare, 1917, hade sällskapet 4770 medlemmar, 11 räddningsstationer, 11 båtar och tio personer hade räddats. Sedan dess har organisationen vuxit för varje år och har i dagsläget drygt 70 räddningsstationer och cirka 200 båtar.

Sjöräddningssällskapet har i skrivande stund 115 000 medlemmar och verksamheten drivs med medlemsavgifter och donationer. Pengarna går till utbildning, båtreparationer och drivmedel; allt nödvändigt för att kunna gå ut på larm. S-CUT ingår sedan många år tillbaka i sjöräddarnas utrustning och används vid livräddande insatser.

Var med och stötta

S-CUT är en produkt som uppfunnits och designats i syfte att rädda liv och givetvis vill vi uppmana alla att bidra till livräddande insatser genom att stötta Sjöräddningssällskapet. Det finns lite olika varianter på hur det kan ske, läs mer om deras verksamhet och om olika sätt att stödja deras verksamhet.

Fakta hämtad från sjoraddning.se
Text: Marie Sjödin, mamedia.se

Carl Philip inviger Sjöräddningssällskapets basstation i Stockholm med en S-CUT

Köp din S-CUT online

S-CUT är så mycket mer än ett redskap vid livräddande insatser. S-CUT är ett effektivt skärverktyg som i de flesta fall ersätter saxar och knivar. Köp din egen i vår webbshop.

S-CUT XC-E (All round-modell med möjlighet att skära i tjockare material. Finns i fyra fräscha färger).

S-CUT QE (Budgetmodell för all round-användning med samma fina skäregenskaper som de dyrare modellerna. Avsedd för dig som behöver ett effektivt skärverktyg då och då).