I Sverige har vi ett väl utbyggt djurskydd med omfattande stöd i lagstiftningen. Lagen säger bland annat att djur ska ha en trygg och säker miljö, oavsett om det handlar om uppstallning eller transporter. Vi på S-CUT ser därför ett stort värde, för djurägare i allmänhet och hästägare i synnerhet, i att ha vårt effektiva och säkra skärverktyg nära tillhands om olyckan skulle vara framme.

Förbättrat djurskydd med en S-CUT. Närbild på skärhuvudet på en orange S-CUT XC-E.

Det extra stora gapet mellan mothåll och handtag på modell XC-E gör den lämplig att skära i lite tjockare material, som exempelvis kraftiga grimskaft.

Vi vet att hästägare varje år tvingas avliva hästar som fastnat på olika sätt. Många olyckor sker i hagen där det ibland finns saker som inte ska vara där. Det kan vara människor som slarvat när de nyttjat allemansrätten och lämnat kvar saker som de borde ha tagit med sig, t ex snören och linor av olika slag. Ibland finns också gammal stängseltråd på marken. En häst, eller för all del en ko, som fastnar och inte tar sig loss drabbas oftast av panik och drar åt linan ännu hårdare när den försöker.

Kan ge svåra skador

Tyvärr uppstår ofta väldigt svåra skador när linan skär in i benet och det händer att det blir så illa att djuret måste avlivas. Ett snabbt ingripande med en S-CUT kan förhindra att skadorna blir så svåra, med en vanlig kniv tar det betydligt längre tid och det finns också risk för att djuret skadas ytterligare.

Även i hästtransporter händer det saker. Vi har flera exempel på hästägare som hört av sig och berättat att deras hästar klättrat över bommen i transporten och fastnat i spänn mellan bommen och grimman. I det läget är det i stort sett omöjligt att öppna grimman eftersom den sitter så hårt spänd mot hästens huvud. Med en S-CUT går det på ett fåtal sekunder att skära av grimman och hästen kan komma loss utan att man skär den.

Finns i ridsportanläggningar

S-CUT har uppmärksammats av välrenommerade ridsportanläggningar, bland annat Flyinge.

– På Flyinge är säkerhet A och O i det dagliga arbetet med hästen. S-CUT kan ju inte skada hästar eller elever, även om man måste skära av en grimma till exempel precis vid huvudet. För oss är
S-CUT en självklarhet i alla transporter och i stallarna, säger Marianne Wittbom-Lilja, tidigare vd för Flyinge hästsportcenter.

Bild på en orange S-CUT XC-E som skär igenom en läderrem.

En S-CUT XC-E skär enkelt igenom en kraftig läderrem, t ex en grimma.

Vi hoppas givetvis att fler inser vilken prisvärd och effektiv försäkring det är att ha en S-CUT till hands när man i sin dagliga gärning hanterar hästar. Vi ser också att med en S-CUT i stallet och transporten uppnås en avsevärd förstärkning av djurskyddet.

Köp din S-CUT XC-E online

S-CUT XC-E | Paketpris: S-CUT XC-E + hölster | Paketpris: S-CUT XC-E + väggfäste