S-Cut QE Medical Care

Medical Care System framställer och distribuerar högkvalitativa och lättillgängliga första hjälpen-produkter, främst för behandling av kemiska och termiska brännskador. Nu kompletterar de sin första hjälpen-utrustning med S-Cut QE.

– Den är ett mycket bra komplement till vår första hjälpen-utrustning, vi är mycket nöjda med den. Den är snabb och effektiv vilket är optimalt i händelse av kemiska olyckor där varje sekund är viktig. Användarnas säkerhet och hälsa är absolut prioritet för oss och vi vill kunna erbjuda dem det bästa som finns på marknaden, oavsett om det rör sig om första hjälpen-sköljvätskor eller skärverktyg, säger Mikael Stuhrmann, vd på Medical Care System MCS AB.

Skärverktyget S-Cut QE finns med i första hjälpen-kiten för att säkerställa att kläder snabbt och säkert kan avlägsnas vid en olycka av kemisk art.
– I stressade situationer, såsom direkt efter en olycka, är dess snabbhet, enkelhet och säkerhet bra eftersom den minimerar risken att råka skära eller klippa i den skadade personen när man avlägsnar kläder och skor, fortsätter Mikael.

Han anser också att QE-modellen är ett mycket prisvärt alternativ till de dyrare varianterna.
– Speciellt i kemiska sammanhang där man kanske vill kasta allt som varit i kontakt med kemikalien. Även om skärbladet går att tvätta rent med tvål och vatten är det inte fastställt mot vilka kemikalier som plasten är beständig.

Medical Care System har beställt sina S-Cut QE i en egen grön färg med företagets logotype instansad i handtaget.
– Orsaken till att vi valde låta tillverka den i en grön färg är för att den bättre skall smälta ihop med vårt övriga sortiment och våra företagsfärger. Vi valde också att stansa in företagslogon eftersom vi på så sätt får reklam i samband med dess spridning. Det är dessutom enklare för användarna att identifiera oss som leverantörer om de har frågor om skärverktygets funktion eller användning vid kemiska olyckor, säger Mikael Stuhrmann.